Keluh Kesah Insan yg Bernama HAMBA...

aku langkah dengan pantas spt melarikan diri dr bayangku sndri...air putih yg mngalir di pipi smakin deras seumpama selari ngn langkahku..aku terhenti,kakiku kaku lalu tdak semena-mena badanku tersandar di dinding.."nape hidup aku miskin mcm ni?" aku mengherdik diri sndri.." aku bnci miskin", keluhku. aku msih ingt lg disaat rakan2 lain besuka ria menikmati makanan kesukaan mereka, aku hnya memendam rasa geram dan dengki..."Ya Allah,wajarkah aku utk perfikiran mcm ni?? ", aku mula sedar yg aku semakin hilang pertimbangan...aku meneruskan langkah dan air mata itu kering sendirinya sblum sempat aku mgesatnya..

sampai je dirumah aku bergegas ke bilik.."nasib xde sape kt ruang tamu td" getus hatiku yg bimbang sekiranya ada rakan yg lain nampak mataku yg bengkak dek mlayan prasaan. aku menolak daun pintu blik yg xbekunci lalu mghumbankan diri ke katil..difikiranku seperti memikirkan sesuatu tp aku xpasti ape yg aku fikirkan..aku mula kumpulkan ingatan...."nape aku menangis td??"aku terasa tanda tnya pd diri sndri..aku mengaku aku bkn berasal dr org yg berada dan nape plak baru skang bru aku nk marah ngn hidup aku..bila aku berperangai begini seumpama aku marahkan Tuhan dan aku myalahkan takdir..

"Astagfirullah." aku meyesal...betapa berdosanya aku berfikiran sebegitu,sesungguhnya Tuhan tahu ape yg terbaik pada ku. aku seharusnya sabar bknnye megeluh..tidak dinafikan aku agk cemburu pd kehidupan org lain tp Tuhan bg aku ujian ni sbb aku kuat, aku tabah n aku boleh tangani...aku kena buktikan aku bleh laluinye..
kita xkan dpt kepuasan dlm kehidupan kerana kehidupan kita sbg manusia xde hadnya...jd, nape kita sering nk dpt lebih baik dr yg kita ade xksah la dlm ape jua perkara...kita msti hargai kehidupan yg kita ade bknnya mencemburui kehidupan yg tiade...mghayati sebuah kehidupan..itu lah spatutnya kita lalukan...

besarnya kuasa Tuhan, ujian yg diberi adelah pengajaran kita dapati....aku yakin ade sesuatu Tuhan ingin berikan tp belum masanya....aku mgaku, aku dekat dgn Tuhan apabila aku dilanda ujian dan dugaan dlm erti kata lain didlm kesusahan la...benakku berbicara sendri, "rupanya Tuhan nk aku sentiasa dekat dgn Dia,nk aku sentiasa ingt Dia"..
sayangnya Tuhan pada kita dan alphanya kita pada Dia..aku sedar setiap yg terjadi seharusnya perlu menghayati dgn mata hati wlaupn hati selalu memungkiri nikmat Tuhan yang hakiki...

p/s : Tuhan xkan menyusahkan hambaNya dan ingatlah sahabat semua bahawa Tuhan tidak memberikan apa yang kita inginkan tetapi Tuhan akan memberikan apa yg kita perlukan...Allah swt lebih tahu ape yang kita perlukan dari diri kita sendiri...



No comments:

Post a Comment