kita dan alasan...

aku bangun seperti biasa pagi ini....sejuk dan malas..perkara itu bukan la asing bagiku tetapi setiap pagi itu la yang aku akan rasa..malas nk bgun utk meneruskan rutin yang spatutnya aku lalui...semua tu aku sedar, tanggungjawab dan tugas aku sebagai org yang diamanahkan tp mungkin hasutan syaitan lebih tinggi peratus dari amanah tersebut...pelik kan...aku sedar itu hasutan syaitan tp kenapa aku masih bersetuju untuk bekerjasama dengan syaitan tu...sbb tu la mudahnya org berkata-kata tetapi nk lakukan tu sgt la liat nk mampus...sori la kalu aku byk menggunakan bhsa aku yg agk sodap ni...hehe.. rmai diluar sana suka bercakap2 dlu sblum melakukan itu dan ini, last2 diam stakat tu la....bla nk org tnya senang je kita jwb, belum bersedia.... sampai bila kita nk jalinkan hubungan yang xbape nk direstui ini....dh tau hubungan itu xkn direstui nape yg duk cari pasal...ops, ini bkn cite pasal kawen tp mksud aku hubungan dgn iblis @syaitan..."eh, mane ade org ade scandal ngn iblis@syaitan"....mmg betoi tp cuba kita pkir2 balik kalu dh ikut telunjuk dan lakukan perkara yang syaitan suka kompom kita ni mcm ade ikatan dgn die...betoi x??? kalu kita suka kt sesorg kompom hobi pn dh nk sma...kalu kapel, kompom si pmpuan atau laki akan ikut serba sedikit apa yang diminati...kalu si kekasih tu minat tgk bola kompom pmpuan pn akn ambik tau skit2 pasal bola..betul x?? sama jugak kalu kita ade hbungan/scandal ngn syaitan...kita akan ambik sdikit syaitan punya fe'el tu...aku bkn nk tuju kt sesapa cuma nk ingatkan diri sndri dan jgk kwn2 yg len.sbb tu la kita slalu dinasihatkan supaya jgn bersahabat dgn syaitan@iblis...konon xsuka la ngn iblis tp dlm kita xsedar duk lengahkan bgun smyg subuh la(org slalu pnggil subuh gajah) then tambah pulak smyg mak ai cepat giler..ish2...xpyah tengok org len la just tgk diri kita sndiri...kalu ade class n ari keje ok la bgn on time sbbnye bkn smta-mata nk ngadap tuhan tp sbb kena msuk clas/keje awai..dh alang2 bgn awai smyang la subuh awai..cer kalu waktu cuti je, kompom bgn lambt smyg subuh lg teruk tlepas terus...ada yang bgus skit(rasa nyesal), leh ak g tnya mak nape xkejut pg td...cik kak oi, awak tu patut ade kesedaran diri sndiri nk smyang lg truk lg yg xde rasa bersalah langsung..dh tlepas nk wat cmner katanye..huhu...tu baru bab solat 5 waktu belum solat sunat and yang len2 perkara lg...sesungguhnya aku dan kita semua byk sgt mementingkan keseronokan dunia...bila pikir balik nape kita liat sgt nk bgn smyg subuh??? sbbnya mlm td kita tgk tv lewat mlm, layan movie, chatting n yg paling slalu aku wat gayut. bak kata kita rilek la esk kan cuti, esk kan xde kuliah wat pe nk tido awal...betol x ayat tu la kita bgtau kt org or org len yg kata kat kita..tp kalu hari len bleh plak kita tido awal sbb esk nk keje/ kuliah..tp jarang la kita or org len gtau die nk tidor awai sbb nk bgn smyg subuh..malu la konon nk gtau cmtu tkot kwn kata kita ni nk tnjuk baik..ok kalu cmtu xyah la gtau pn xpe just niat dlm ati....tp pernah ke kita niat mcm tu??? aku nk tido awal sbb nk bgn subuh dalam waktunya esk(slalunya subuh hmpir diluar waktunya)..ya Tuhan, tu baru smayang subuh....baru 1 waktu dh byk sgt sokseh2 kita.kalu dh 5waktu byangkan bnyk mana dh..aku ambik contoh subuh sbb subuh adalah permulaan hari untuk menentukan mcm mane laluan kita di spanjang hari itu..andai pemulaan dimulakan dengan baik insyaAllah pasti hujungnya mndapat nikmat.andai kita atur dan lakukan dengan landasan yang betul pasti xkan melintas ke lantasan disebelah..tp andainya kita bermula dngan landasan yang salah msih belum terlambat untuk kita beralih ke landasan yang spatutnya...aku nk share ni bkn sbb aku ni perfect ckup itu dan ini tetapi kalu nk tunggu kita ni jd perfect baru leh nasihatkan org maka sudah pasti takde la pendakwah didunia ni...ayat ni aku dapat dari seorang kwn yg amat aku respect tetapi bkn bermakna aku menyanjungi die..aku respect dgn peribadi die untuk aku jdkan contoh utk improvekan diri aku...


Dr. HM Tuah ade kata dalam buku yg ditulisnya "org yang paling kuat adalah org yang bangun sebelum subuh dan  subuh pada waktunya"...jom kita semua jd kuat...(untuk diri sendiri jugak.hehe)
p/s :: jom semua kawan2 kita mengimprovekan diri kita...menegur bkn sbb xsyg, marah bukan sbb benci tp sbb kasih kita antara sahabat kita semua..





No comments:

Post a Comment